Press "Enter" to skip to content

Sfatul logopedului pentru primii ani din viața copilului

Logopedul este specialistul care defineşte şi implementează tehnici specifice, în vederea eliminării defectelor de vorbire (atât la copii, cât şi la adulţi).

Când ne adresăm logopedului?

Foarte des şi în diverse contexte, auzim părinţi adresându-se copiilor lor „mai taci odată”, „nu te mai opreşti din vorbit”. Există, însă, şi o altă categorie de părinţi, care şi-ar dori ca micuţul lor să le vorbească, dar acest lucru nu se întâmplă, chiar şi până la 4 ani.

Trebuie să menţionăm faptul că dezvoltarea limbajului copilului trece prin câteva stadii. Eremia Lucia, psihopedagog logoped în cadrul clinicii MedLife Genesys ne spune că există diferenţe între copii în ceea ce priveşte viteza şi formele de achiziţie ale limbajului. La aceeaşi vârstă, unii copii de-abia vorbesc, alţii formulează deja fraze complete. Însă aceste diferenţe de ritm ale achiziţiei limbajului nu conduc la diferenţe de limbaj la vârstă adultă. În perioada antepreşcolară, limbajul copilului prezintă anumite imperfecţiuni de natură fiziologică, o labilitate articulatorie manifestată prin omisiuni, inversiuni, substituiri de sunete, care sunt considerate normale.

Mai mult decât atât, între 2 şi 4 ani copilul nu este capabil să realizeze o analiză şi sinteză fonematică. Dar multe din particularităţile vorbirii antepreşcolarului, prin prelungirea lor mult peste vârsta de 3 ani, sunt considerate defecte de vorbire, cum ar fi omiterea sunetelor care trebuiau însuşite la o vârstă timpurie (ex. C-G, P-B, F-V) etc.

Doamna Eremia Lucia subliniază că pentru a evita instalarea dislaliei patologice, tratamentul trebuie să înceapă timpuriu; în caz contrar, sunetele deficitare se automatizează în vorbire, iar acest lucru poate avea urmări imprevizibile pentru viitorul copilului, cum ar fi: anxietate, timiditate excesivă, frustrare, toate acestea reflectându-se în slaba integrare socială şi şcolară.

Cum identificăm problemele de comunicare la copil?

Putem suspecta tulburări ale abilităţilor de comunicare atunci când copilul:

  • Nu reacţionează la voce sau la sunete până la vârsta de 6-8 săptămâni
  • Nu manifestă interes faţă de obiecte sau faţă de oameni
  • Nu gângureşte până la vârsta de 8 luni
  • Nu rosteşte cuvinte simple până la vârsta de 2 ani
  • Nu utilizează în vorbire propoziţii simple până la vârsta de 3 ani
  • Nu vorbeşte distinct până la vârsta de 4 ani
  • Are dificultăţi de articulare
  • Are dificultăți de grupare a sunetelor
  • Prezintă manifestări de dereglare a vocii

Sfaturi utile pentru părinţi

  • Când copilul încearcă să vorbească, încurajaţi-l
  • Evitați calculatorul, televizorul şi acordaţi-vă timp pentru a conversa cu copilul
  • Ascultaţi-l, manifestând interes faţă de tot ce are să zică
  • Răsfoiţi împreună cărţi şi uitaţi-vă la poze, discutând despre ele
  • Nu forţaţi copilul să vorbească în faţa persoanelor străine, dacă el nu vrea
  • Nu faceţi haz pe seama copilului când el nu pronunţă corect cuvintele
  • Încurajaţi-l, rostiţi cuvântul în forma sa corectă, astfel încât copilul să-l audă
  • Nu uitaţi că, pentru toţi copiii, situaţiile cotidiene sunt cele mai bune prilejuri de a învăţa, deoarece numai atunci cuvintele sunt folosite într-un mod natural şi plin de înţeles
  • Adresându-vă copilului, vorbiţi clar şi simplu cu el. Nu folosiţi construcţii compuse, folosiţi doar cuvinte cheie
  • Adaptaţi-vă vorbirea pe măsura posibilităţilor dezvoltării copilului
  • Copiii înţeleg mai bine sunetele înalte, de aceea tot timpul variaţi intonaţia
  • În timpul convorbirii cu copilul, folosiţi gesturi – acestea îi vor uşura înţelegerea

De menţionat că şansele pentru obţinerea unor rezultate de succes în evoluţia copiilor sporesc considerabil, dacă intervenţia se produce la vârste cât mai mici. S-a demonstrat că intervenţia timpurie poate accelera dezvoltarea generală a copilului și reduce comportamentele problemă.

Limbajul susține gândirea

Cu cât copilul învaţă mai repede vocabularul, cu atât mai repede el însuşeşte cunoştinţele și se adaptează în mediul social. 

Adoptarea unor măsuri cu caracter terapeutic în faza de debut a tulburărilor de limbaj constituie un factor hotărâtor în reuşita tratamentului logopedic. Automatismele psiho-lingvistice, nefiind consolidate, pot fi înlăturate cu totul şi înlocuite cu deprinderi corecte de vorbire. Totodată, succesul terapeutic la această vârstă se datorează şi faptului că sistemul nervos al copilului se caracterizează printr-o mare plasticitate, care permite o acomodare mai rapidă la situaţii noi. De aceea, tratamentul logopedic trebuie îndreptat în primul rând în direcţia prevenirii tulburării de limbaj, pentru că a preveni este mai uşor decât a corecta, iar a educa este mai uşor decât a reeduca.

Apelează la serviciile de psihoterapie copii – logopedie de la clinica MedLife Genesys în cazul în care copilul tău are dificultăți în comunicare. Programează-te telefonic la numărul 0257 960. 

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *