Press "Enter" to skip to content

În vizită la „Muzeul Tramvaiului Electric” de la Ghioroc

„Muzeul Tramvaiului electric” de la Ghioroc este un loc încărcat de istorie, dedicat transportului urban și suburban din Județul Arad, care se află în incinta vechii remize de la Ghioroc. Aici găsim și un exemplar al celebrului tren Săgeata Verde.

În anul 2006, la aniversarea de 100 de ani a liniei Arad – Podgoria, Compania de Transport Public Arad, cea care deține și exploatează în prezent linia istorică, a deschis în incinta vechii remize de la Ghioroc un muzeu dedicat transportului urban și suburban în Județul Arad.

Colecția muzeului din Ghioroc include un automotor Ganz 1913 restaurat în 1995 de Fabrica de Vagoane Astra Călători din Arad dar și primul automotor benzo – electric Johann Weitzer care a circulat pe linia Arad – Podgoria în 1906 (modificat în vagon remorcă în 1913, restaurat de asemenea).

Săgeata Verde, sau trenul electric, cum îi mai spuneau cei care au călătorit cu ea, a făcut prima cursă pe 1 decembrie 1906. În vremea aceea nu era încă verde și nu era nici măcar tren electric în adevăratul sens al cuvântului. Garnitura folosea automotoare benzo – electrice, iar un an mai târziu două locomotive cu abur. Soluția nu a fost una grozavă. Sau cel puțin nu a fost suficient de eficientă pentru calea ferată Arad – Podgoria. Automotoarele se defectau des și aveau probleme de tractare mai ales pe sectoarele în pantă dintre Ghioroc și Pâncota. În primii ani au fost multe momentele în care trenurile au putut să urce numai după ce erau remorcate iar călătorii coborau din vagoane. Societatea care administra linia a cumpărat în 1907 două locomotive cu abur pentru transportul vagoanelor de marfă însă acestea erau folosite oricând erau disponibile și pentru remorcarea trenurilor de călători.

Problemele automotoarelor benzo – electrice au determinat conducerea societății care administra linia Arad – Podgoria să decidă electrificarea acesteia în 1910. Lucrările au început un an mai târziu și s-au încheiat în 1913, când pe 4 aprilie linia a fost inspectată de către Comisia Superioară a Ministerului Comerțului din Ungaria. Șase zile mai târziu, pe 10 aprilie 1913, odată cu plecarea din Arad a primului tren cu călători, linia cu ecartament de 1000 de mm Arad – Podgoria devenea a opta cale ferată electrificată din lume și prima din estul Europei.
Un exemplar al Săgeții Verzi se găsește şi la muzeul din Ghioroc. “De doi ani încoace nu mai avem voie să ieșim cu Săgeata Verde afară din depou. A intrat în patrimoniul statului, e tezaur național. Ne pare foarte rău că situația este aceasta. De-a lungul anilor am avut curse cu turiști din toată lumea. Eu lucrez la acest tren electric de când eram copil și mi-am dat silința să fie în stare de funcționare. Nu există o zi să nu mă găndesc la Săgeata Verde, și când stau acasă” – mărturisește Gheorghe Rus, coordonatorul muzeului din Ghioroc.

Tot aici mai pot fi văzute tramvaie care au circulat de-a lungul timpului pe străzile Aradului dar și vagoane de marfă, folosite pentru transportul de bunuri înainte de 1990.

În curtea muzeului din Ghioroc se găsesc marfare, tramvaie vechi şi alte vagoane care au circulat cândva în judeţ.

Fosta stație de redresare a liniei Arad – Podgoria a fost refăcută și poate fi vizitată. În mijlocul expoziției se află vechiul redresor cu vapori de mercur instalat în 1936 care a funcționat până la închiderea liniei în 1991. Tot aici găsim fotografii, piese mecanice ale garniturilor vechi şi alte documente importante.

Detalii depre Muzeul Tramvaiului din Ghioroc găsiți aici https://sageataverde.ro/muzeu/

Detalii despre Săgeata Verde găsiți aici https://sageataverde.ro/

Pentru vizitare, sunați la numărul de telefon 0745076692 – Gheorghe Rus

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *