Violonistul Vladimir Ioan Pătrașcu și pianista Georgiana Vidican-Teohari vor susține un recital de vioară și pian la Filarmonica Arad.
Marți, 19 martie 2024, ora 19.00
Sala Palatului Cultural
Beethoven, Brahms, Bartók
Recital de vioară și pian
Vladimir Ioan Pătrașcu – vioară
Georgiana Vidican -Teohari -pian
Prezintă: Roxana Sabău
Program
Ludwig van Beethoven Sonata nr. 9 în la major pentru pian și vioară op.47 „Kreutzer Sonata”;
Johannes Brahms Sonata nr. 3 în re minor pentru vioară și pian op.108;
Béla Bartók Șase dansuri românești;
Sonata „Kreutzer”, cea mai grandioasă, impresionantă și dificilă dintre sonatele pe care Ludwig van Beethoven le-a dedicat unuia dintre cele mai cunoscute medii acustice ale muzicii de cameră, imprimă tonul serii de 19 martie 2024, un recital de vioară și pian, cu capodopere din literatura clasică.
Beethoven, Brahms și Bartók reprezintă selecția propusă de pianista Georgiana Vidican Teohari și violonistul Vladimir Ioan Pătrașcu, pentru o experiență care se îndepărtează de rutina audițiilor de joi, însă se anunță la fel de provocatoare prin conținutul ei caleidoscopic, prin intensitatea emoțională și consistența autografelor de pe paginile de partituri.
Sonata „Kreutzer”, pentru pian și vioară, op. 47, în la major, penultima lucrare beethoveniană destinată acestui duo instrumental, cea de a treia și ultima sonată pentru vioară și pian de Johannes Brahms și Dansurile populare românești de Bela Bartók împlinesc această minunată seară de recital, care reflectă la modul ideal sensibilitatea, pasiunea și performanța.
Bilete
Online: https://www.bilete.ro/categorii/cultura/filarmonica-arad/
Casieria Filarmonicii Arad
Luni 09:00 – 13:00
Marți 09:00 – 13:00
Miercuri 12:00 – 16:00
Joi 09:00 – 13:00; 17:00 – 18:45
În zi de concert 09:00 – 13:00;
17:00 – 18:45
Portret Georgiana Vidican-Teohari
Georgiana Vidican-Teohari este pianistă și cercetător științific, specializarea – management cultural, actualmente cercetător postdoctoral în cadrul Universității de Vest, Facultatea de Muzică și Teatru, Timișoara. Este o personalitate remarcabilă în lumea muzicii clasice și a mediului academic din România, Germania și Statele Unite ale Americii, datorită punților create între performanța muzical-artistică și managementul organizațiilor culturale. Contribuie periodic cu articole științifice la reviste academice de specialitate, iar în anul 2021, editura Lambert i-a publicat cartea cu titlul “Innovative Aspects in Managing Multiple-Stakeholder Organizations: The Classic Professional Orchestra”.
A finalizat cu succes studiile doctorale în cadrul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor, Universitatea de Vest din Timișoara, obținând un doctorat în Management, în urma susținerii tezei cu titlul „Aspecte specifice și inovatoare în managementul orchestrei clasice profesioniste – organizație cu stakeholderi multipli”, sub îndrumarea Prof. Univ. Emerit Dr. Nicolae Bibu. Datorită rezultatelor din timpul cercetării, a obținut bursa „Cercetare de Excelență” oferită de Universitatea de Vest Timișoara, prin proiectul Susținerea și Dezvoltarea Centrelor de Cercetare ale Universității.
Studiile de masterat le-a finalizat în Germania, în cadrul Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim, clasa pianistului Prof. Univ. Paul Dan, obținând calificativul „Sehr Gut” (cel mai înalt calificativ, conform notației germane)
A absolvit cu nota 10 Facultatea de Muzică și Teatru, Universitatea de Vest, Timișoara, secția interpretare instrumentală – pian, clasa Prof. Univ. Dr. Felicia Stancovici și Conf. Univ. Dr. Sorin Dogariu.
Georgiana Vidican-Teohari provine într-o familie în care ştiinţa exactă se împleteşte cu arta, mama fiind profesor de matematică, iar tatăl violonist. A început de timpuriu studiul pianului sub îndrumarea profesoarei Lucia Pârvănescu, în cadrul Liceului de Arte „Sabin Drăgoi”, Arad, iar talentul şi strălucirea scenică i-au fost remarcate de către personalitaţi ale lumii muzicale româneşti, precum maestrul Iosif Sava şi maestrul Nicolae Boboc. A debutat ca solistă a orchestrei filarmonicii de Stat Arad la vârsta de 8 ani, interpretând Johann Christian Bach – Rondo în Sol Major, sub bagheta maestrului Dorin Frandeș, tatăl ei fiindu-i concert maestru.
Contribuția deosebită în dezvoltarea pianistică și muzicală au avut-o reprezentați de seamă ai școlilor pianistice germane, ruse și americane, precum pianistul și profesorul Jürgen Schröder (Hochschule für Musik „Hanns Eisler” Berlin), sub a cărui îndrumare a studiat timp de patru ani, pianiștii și profesorii Dana Borșan (Universitatea Națională de Muzică, București), Gabriel Amiraș (Hochschule für Musik, Trossingen), Arkadi Sevidov (Conservatorul de muzică Piotr Ilici Ceaikovski, Moscova) și John Perry (California State University Northridge, Los Angeles, USA)
Pe parcursul studiilor universitare, a fost desemnată de Facultatea de Muzică Timișoara ca cel mai merituos student și i-a fost oferită bursa de studii „Sofia Cosma”, care a constituit într-o serie de recitaluri la Bremen, Germania și participări la cursuri de pregătire profesională sub egida fabricii de piane Seiler, Kitzingen am Main, Germania.
Fiecare participare la concursuri naționale și internaționale de interpretare pianistică, precum Olimpiadele Naționale de Muzică, Concursul „Jugend Musiziert” (Regional, Landes, Bundes) Germania, Concursul Internațional de Interpretare Pianistică Brașov, Concursul Internațional „Rovere D’oro” – Italia, Concursul Internațional Bela Bartók – Ungaria, Concursul International Ella Philip – România, s-a finalizat cu obținerea unui premiu.
Ca solist invitat al Filarmonicii de Stat Arad, al Filarmonicii „Banatul” Timișoara, al Filarmonicii de Stat Râmnicu Vâlcea, al orchestrei de tineret „Jeuness Musicales” și al orchestrei de tineret „Jugend Europa”, a interpretat concerte importante din literatura pianistică: Ludwig van Beethoven – Concertele nr. 4 și 5 („Imperialul”), Franz Liszt – Concertul nr. 1, Eduard Grieg – Concertul în la minor, Felix Mendelssohn Bartholdy – Concertul în sol minor, Piotr Ilici Ceaikovski – Concertul nr.1, Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul K. 414, Joseph Haydn – Concertul în Re Major, Johann Sebastian Bach – Concertul în re minor.
A susținut concerte, recitaluri solo și camerale în Europa: Ungaria, Germania, Italia, Franța, Elveția și Cehia, și în Statele Unite: New York, Los Angeles și Washington DC, iar ca reprezentant al României, a contribuit la organizarea și desfășurarea peste hotare a multor evenimente cu caracter diplomatic-cultural-muzical, printre care amintim colaborarea cu Școala Nato din Oberammergau, Germania.
Din anul 2003 a ocupat timp de doi ani funcția de preparator universitar în cadrul Facultatii de muzică, Timisoara. În paralel cu activitatea concertistică, din anul 2005 și până în 2021 a fost profesor docent în cadrul Abendakademie Mannheim, departamentul de cultură și creativitate, și-a format propria școală de pian, cu un număr impresionat de elevi, în cadrul comunității militar – americane din Wiesbaden, Germania, unii dintre aceștia obținând importante premii la concursuri de pian, precum Münchener Klavierpodium, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Jugend Musiziert, Clara Peia. Datorită rezultatelor remarcabile obținute de elevii săi, presa americană a comparat-o cu antrenorul român, Bela Karolyi: „la fel cum Karolyi a garantat succesul gimnastelor americane în anii 1980, Georgiana Vidican-Teohari, originară din România, asigură succesul elevilor săi americani din Wiesbaden, Germania”. (Hitting the notes: Acclaimed pianist assures musical success of Wiesbaden’ youths. Herald Union, 2013)
Pasiunea pentru muzica de cameră i-a fost insuflată de către tatăl său, violonistul Marius Teohari, alături de care a susținut numeroase recitaluri în Germania. De asemenea, a activat în diverse formații camerale de duo vioară-pian, flaut-pian, clarinet-pian, trio pian-vioară-violoncel și cvintet (pian și cvartet de coarde). Cea mai îndelungată colaborare o are cu violonistul Vladimir Pătrașcu, alături de care cântă de mai bine de 10 ani.
Recent, în calitate de manager de proiect al Summit-ului ClassicalME 2023, desfășurat la Timișoara sub egida anului de Capitală Europeană a Culturii, a urmărit identificarea metodelor sustenabile pentru creșterea performanței industriei muzicii clasice.
Prin activitatea ei artistică, didactică, științifică și antreprenorială, Georgiana Vidican-Teohari este un ambasador complex al muzicienii clasice.
Portret Vladimir Ioan Pătrașcu
Violonistul Vladimir Ioan Pătrașcu este membru al orchestrei simfonice „Würth Philharmoniker” din anul 2018.
Între anii 2012-2017 a urmat cursurile Universității de Muzică din Mannheim, Germania, specializarea solist de orchestră, la clasa de vioară a Prof. Univ. Dora Bratschkova.
A absolvit cursurile Universității de Muzică din București, clasa Prof. Univ. Dr. Luminița Burcă și clasa Prof. Univ. Daniel Podlovschi, obținând nota maximă 10, la examenul de licență – vioară. Pe tot parcursul studiilor universitare a fost concert maestru al orchestrei universității.
Născut în București, într-o familie cu tradiție muzicală, și-a început educația muzicală la Liceul de Muzică „George Enescu”, unde a absolvit în 2007 sub îndrumarea Prof. Carmen Runceanu. Inițierea în studiul viorii i-a revenit Maestrului Ion Voicu, care i-a fost mentor între anii 1994 și 1997.
Pe parcursul carierei muzicale, a avut funcția de concertmaestru al Zürcher Symphoniker și a fost membru al orchestrei Teatrului Național din Mannheim între 2015 și 2018. Experiența sa orchestrală include colaborări cu Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken-Kaiserslautern, Mannheimer Philharmoniker și Filarmonica „George Enescu” București.
Pe lângă experiența în orchestre, Vladimir Pătrașcu s-a evidențiat ca solist de la vârsta de 18 ani, în Sala Mare a Ateneului din București, moment ce a marcat începutul cariere sale. A fost unul dintre puținii care a interpretat, împreună cu Prof. Univ. Dr. Luminița Burcă, lucrarea „Moz-Art à la Haydn” de Schnittke la Universitatea de Muzică cu orchestră.
În paralel cu activitatea solistică, a fost membru în cadrul diverselor formații camerale, de la duo-uri până la octete, explorând repertorii din diferite epoci. Între 2016 și 2019, a fost membru al Cvartetului Rasumowsky cu sediul în Berna, și a concertat în Germania, Elveția și Italia.
Vladimir Pătrașcu și-a îmbogățit abilitățile violonistice prin participarea activă la cursuri de măiestrie susținute de personalități, precum Maestrul Ilarion Ionescu Galați, Prof. Ștefan Gheorghiu, Prof. Daniel Podlovschi și Prof. Petru Munteanu.
Devotamentul și talentul său au fost recunoscute prin mai multe premii, printre care locul al II-lea la Concursul Internațional de Interpretare „George Georgescu” din Tulcea (România) în 2004 și la Olimpiada Muzicală din România în 2003. De asemenea, a obținut locul I la Olimpiada de muzică în 1999 și 2000, precum și la Concursul pentru Interpretare Instrumentală la Deva (România) în 1997. Un alt succes notabil a fost obținerea locului al II-lea la Concursul pentru Interpretare Muzicală Jupiter din Genova (Italia) în 1999.
Colaborarea cu pianista Georgiana Vidican-Teohari datează de mai bine de 10 ani, din perioada în care Vladimir Pătrașcu era student masterand la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim. În rolul lor de duo vioară și pian, au explorat un repertoriu variat din punct de vedere stilistic și istoric, prezentând multiple similitudini în abordarea muzicală, reușind, de asemenea, să se completeze reciproc, iar rezultatul să fie un duo extrem de coeziv.
Be First to Comment